آیا اوربایت را در بزرگسالی میتوان با ارتودنسی درمان کرد؟

اوربایت چیست؟

اگر دندانهای بالایی تان همپوشانی زیادی با دندانهای پایینی دارند اوربایت دارید و بهتر است این وضعیت را درمان کنید. برای این که بدانید آیا اوربایت دارید یا نه، جلوی آینه دهان خود را ببندید و لبهایتان را باز کنید و ببینید دندانهای جلویی بالایی چقدر پایین آمده اند و تا چه حد جلوی دندانهای جلویی پایینی را پوشانده اند. اوربایت با میزان همپوشانی دندانهای بالایی و پایینی اندازه گیری میشود. در حالت طبیعی کمی اوربایت باید وجود داشته باشد و تقریبا همه به اندازه ای اوربایت دارند اما اگر میزان همپوشانی خیلی زیاد یا خیلی کم باشد یعنی مشکل

ارتودنسیی وجود دارد. اگر دندانهای بالایی خیلی پایین می آیند و دندانهای پایینی هنگام بسته بودن فکها زیاد دیده نمیشوند به این اوربایت دیپ بایت یا بایت عمیق گفته میشود که هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی مشکل ساز میشود. اگر اوربایت دارید نگران نباشید، حتی در بزرگسالی هم میتوان این وضعیت را به کمک ارتودنسی حل کرد.

اوربایت

اوربایت ارتودنسی

اندازه گیری اوربایت

متوسط اوربایت حدود ۲ تا ۴ میلی متر است. این مقدار نرمال است و بهترین حالت از نظر زیبایی محسوب میشود. اگر اوربایت کمتر باشد دندانهای پایینی هنگام لبخند بیشتر دیده میشوند. اگر اوربایت در حال قابل توجهی کم باشد یا اصلا دندانها اوربایت نداشته باشند، به آن اوپن بایت جلوی دهان گفته میشود. اوپن بایت به معنی فاصله بین دندانهای بالایی و پایینی در هنگام بسته بودن دهان است.اوربایت ارتودنسی
بعضی از بیماران از بدشکلی که در اثر اوربایت زیاد ایجاد شده است ناراضی هستند. اگر اوربایت بیشتر باشد، دندانهای پایینی کمتر دیده میشوند. در موارد شدید این وضعیت میتواند به ساییدگی دندانهای پایینی یا حتی آسیب دیدگی لثه پشت دندانهای جلویی وسطی بالایی، منجر شود.
اگر فکر میکنید اوربایت دارید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا وضعیتتان بررسی شود.

اوربایت چگونه ایجاد میشود؟

بیشتر موارد اوربایت نتیجه ژنتیک یا وراثت هستند. در ابتدا هنگامی که در کودکی دندانها رشد میکنند جایگاهشان نسبتا تصادفی در لثه مشخص میشود اما پس از این که دندانهای مجاور بیرون زدند، دندانهای دیگر در حال رشد با برخورد به انها، جهت خود را عوض میکنند یا بیرون زدنشان متوقف میشود. با عاداتی مثل انگشت مکیدن، موقعیت دندانهای جلویی تغییر میکند به این صورت که دندانهای جلویی به جلو رانده میشوند و فشاری که بر فک پایین وارد میشود آن را عقب نگه میدارد. هنگامی که کودک بزرگتر میشود اوربایت که در کودکی شروع شده است محسوس تر میشود و ممکن است باعث شود فرد در بزرگسالی از این وضعیت ناراضی شده و برای درمان اقدام نماید.

درمان انواع اوربایت در بزرگسالی

اوربایت به طور کلی دو نوع دندانی و اسکلتی دارد. در اوربایت دندانی، دندانها همراستا و صاف نیستند. در چنین مواردی فک پایین ممکن است با فک بالا تناسب خوبی داشته باشد اما موقعیت دندانها باعث شده فک پایین عقبتر قرار بگیرد. معمولا درمان اوربایت دندانی در بزرگسالی با براکت ارتودنسی و وسیله های دیگر بوده و فرد نیازی به عمل جراحی ندارد. اوربایت اسکلتی به این معنی است که فک پایین کوچکتر از فک بالا بوده و عقبتر قرار میگیرد. در نتیجه ردیف دندانهای بالایی جلوتر از دندانهای پایینی قرار گرفته و هنگام بسته بودن فکها جلوی فک بالا همپوشانی بیشتری با فک پایین دارد. اوربایت اسکلتی در بزرگسالی با عمل جراحی باید اصلاح شود.

اگر در کودکی ارتودنسی نکرده ایم، آیا در بزرگسالی لازم است اوربایت را درمان کنیم؟

اصلاح اوربایت برای بازگرداندن توازن به صورت و لبخند لازم است، اما مسئله فقط این نیست. اوربایت انواع مشکلات دندانی به دنبال دارد. مثلا اوربایت میتواند مشکلاتی در تلفظ ایجاد کند. در نتیجه در گفتار و بیان ممکن است مشکل داشته باشید. همچنین اوربایت باعث میشود جویدن غذا سخت تر باشد و در موارد شدید لثه صدمه ببیند. در اوربایت شدید، دندانهای جلویی پایینی در تماس با لثه پشت دندانهای جلویی بالایی قرار میگیرند و دائما به آن مالیده میشوند در نتیجه لثه پسروی میکند. صدمه دیدن لثه با عفونت و از دست دادن دندان میتواند همراه باشد.
همچنین اوربایت میتواند به ساییدگی و صدمه دیدن دندانها و حتی وقفه تنفسی در حین خواب منجر شود. درد فک یکی دیگر از پیامدهای عدم اصلاح اوربایت است. ناهمراستایی فکها میتواند به درد مزمن فک و حتی سردرد منجر شود و در ابتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی نقش داشته باشد.

متخصص ارتودنسی

اوربایت

اصلاح اوربایت در بزرگسالان

در چنین مواردی معمولا دندانپزشک بیمار را به متخصص ارتودنسی ارجاع میدهد. اوربایت در کودکان راحت تر درمان میشود چون استخوانها هنوز در حال رشد هستند اما در بزرگسالان نیز این وضعیت کاملا قابل درمان است.
در نوجوانان شلوغی و به هم فشردگی دندانها شایعترین مشکل همراه با اوربایت است اما در بزرگسالان عدم درمان پیشگیرانه ارتودنسی منجر به علائم شدیدتر اوربایت میشود. هنگامی که برای درمان به ارتودنتیست مراجعه میکنید، دهانتان معاینه میشود و برنامه درمانی برایتان طراحی میشود که یک یا چند سال طول میکشد (طول مدت درمان بستگی به شدت اوربایت و سایر مشکلات ارتودنسی تان دارد).
پس از عکس پرتوی ایکس و قالب گیری از دندانها، روش درمانی که برای افراد بزرگسال تعیین میشود ممکن است به صورت زیر باشد:
براکت- براکت به حرکت دادن دندانها کمک میکند و اوربایت دندانی یا به هم فشردگی دندانها را اصلاح میکند.
اینویزالاین- این وسیله نیز همانند براکت تنها دندانها را حرکت میدهد.
عمل جراحی – در صورتی که اوربایت اسکلتی باشد باید عمل جراحی اصلاحی فک انجام شود.