چرا باید درمان ارتودنسی انجام بدهیم؟

علت نیاز به درمان ارتودنسی در هر فردی متفاوت است اما به طور کلی بیشتر ما به درمان ارتودنسی نیاز داریم.

چه افرادی به ارتودنسی با براکت یا الاینر نیاز دارند؟

متخصص ارتودنسی

ارتودنسی

انجمن ارتودنتیستهای امریکا توصیه میکند کودکان در سن هفت سالگی اولین مراجعه و معاینه ارتودنسی را داشته باشند. اگر چه به نظر میرسد هفت سالگی برای درمان ارتودنسی با براکت زود است اما غربالگری زود هنگام ارتودنسی این فرصت را به شما میدهد که اقدامات پیشگیرانه انجام بدهید و برخی مشکلات را که پیش بینی میشود در آینده ایجاد شود، به موقع جلوگیری کنید. افرادی که در کودکی ارتودنسی انجام نداده اند باید بدانند هرگز برای درمان ارتودنسی دیر نیست. پس همین حالا برای مشاوره با ارتودنتیست و اصلاح موقعیت دندانها اقدام کنید.
مشاوره اولیه با ارتودنتیست معمولا شامل معاینه دهان و دندانها، ساختار صورت و بحث در مورد مشکلات بیماری است. اگر ارتودنتیست نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد یا بیمار بخواهد درمان را شروه کند، عکس پرتوی ایکس، قالب گیری از دندانها، عکس از دندانها و صورت بیمار از جمله اقداماتی هستند که باید انجام شوند.

علت نیاز به براکت ارتودنسی چیست؟

براکت برای حرکت دادن دندانها به موقعیت ایده آل و همراستا کردن دندانها و فکها (اکلوژن) به کار گرفته میشود. مال اکلوژن وضعیتی است که در آن دندانها یا فکها یا هر دو همراستا نیستند. سه نوع ناهمراستایی وجود دارد که با روش Angles Classification Methodتعریف شده است. ادوارد انگل از نظر بسیاری از متخصصان ارتودنسی، پدر ارتودنسی محسوب میشود. این دسته بندی امروزه به صورت گسترده در سرتاسر دنیا استفاده میشود:

کلاس ۱ – ارتباط بین دندانهای بالایی و پایینی ایده آل است. به هم فشردگی یا فاصله بین دندانها ممکن است وجود داشته باشد.
کلاس ۲- این وضعیت به نام اوربایت شناخته میشود که در آن دندان مولر اول پایینی به سمت عقب دهان جا به جا شده یا فک بالا به نظر میرسد جلوزدگی دارد. بایت کلاس دو خود دو زیر مجموعه دارد که موقعیت دندانهای جلویی بالایی را توصیف میکند اما در هر دو حالت ارتباط دندانهای آسیاب بزرگ (مولر) یکسان است.
کلاس ۳- دندان مولر اول پایینی جلوتر از جایگاه اصلی خود قرار دارد ی به جلوی دهان نزدیکتر است. فک پایینی جلوزدگی دارد. این وضعیت به آندربایت شناخته میشود.

اگر چه بعضی از افراد ممکن است بایت ایده آل داشته باشند اما ممکن است مشکل شلوغی و کمبود فضای فک یا فاصله بین دندانها باعث ناهمراستایی دندانهای آنها شده باشد. شلوغی و به هم فشردگی دندانها باعث میشود دندانهایی که باید پهلو به پهلو و همراستا با هم باشند، کج شده و با هم همپوشانی داشته باشند و در برخی موارد از جایگاه نادرستی بیرون زده باشند و در موارد شدیدتر کمبود فضا منجر به نهفته شدن دندان در زیر لثه میشود.

علت نیاز به براکت ارتودنسی چیست؟

براکت ارتودنسی

کمبود فضا و به هم فشردگی دندانها ممکن است به علت کوچک بودن طول قوس دندانی نسبت به اندازه دندانهای دائمی یا بزرگ بودن اندازه دندانها نسبت به حالت نرمال باشد. همچنین ممکن است علت آن کشیدن یا افتادن زود هنگام دندان شیری و بسته شدن جای خالی آن و یا نیفتادن آن در سن مشخص باشد. این عوامل باعث میشوند دندان دائمی جایگزین به علت باز نبودن مسیر نتواند بیرون بزند و از جای نامناسب بیرون بزند یا اصلا بیرون نزد. وقتی دندانها به هم فشرده و شلوغ باشند تمیز کردن آنها با مسواک و نخ دندان سخت تر میشود و احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه بالا میرود.
از طرف دیگر فاصله بین دندانها ممکن است به علت کوچکتر بودن اندازه دندانها نسبت به نرمال یا بزرگ بودن اندازه فک باشد. شایعترین نوع فاصله بین دندانها، دیاستم است که بین دو دندان جلویی بالایی دیده میشود.

فواید درمان ارتودنسی

ناهمراستایی دندانها و نامناسب بودن وضعیت تماس دندانها با هم فقط زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار نمیدهد بلکه مشکلات زیر را هم میتواند به دنبال داشته باشد:
•    اختلال در تلفظ حروف و صداها
•    درد مفصل یا عضله فک
•    مشکل در جویدن غذا
•    وقفه تنفسی در حین خواب به علت تنفس از راه دهان و خر و پف
•    به هم فشار دادن یا ساییدن دندانها (دندان قروچه)
•    التهاب یا عفونت لثه و پوسیدگی دندان

فواید درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه میکنید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا مشخص شود علت آن چیست. اگر چه معمولا برای درمان ارتودنسی، زیبایی دهان و صورت هم نقش مهمی دارد و اعتماد به نفس فرد را بهبود می بخشد و تاثیر شگرفی بر تناسب و توازن صورت دارد اما سلامتی دهان هم کم اهمیت نیست. بنابراین با درمان ارتودنسی از فواید زیادی بهره مند میشوید. برای این که بدانید آیا نیاز به درمان ارتودنسی با براکت یا هر وسیله دهانی دیگر ارتودنسی دارید یا نه با ارتودنتیست صحبت کنید.